ŞOBOLANUL REGE

ŞOBOLANUL REGE
  • de
  • Regizor: Radu Dinulescu
  • Scenografia: Sanda Mitache
  • Muzica: Mihnea Brumariu
  • Regia muzicală: Mircea Drăgan
  • Montaj video: Alexandru Bibere
  • Fotografii: Marian Adochiței
Premiera: 20 februarie 2016
Durata: 2h, fără pauză
AG

Într-un loc din Balcani se războiesc, concret, cu gloanţe şi sânge, două tabere care fraternizează în fiecare seară, în faţa televizorului, îşi vând arme şi muniţie una alteia şi ar face orice pentru mediatizarea conflictului lor. De fapt, nici măcar nu sunt două tabere, căci beligeranţii se luptă, la nivel profund, cu ei înşişi, încercând să-şi facă mizeria cunoscută lumii, să apară la televizor. Este o lume urâtă şi nebună, a cărei interfaţă cu publicul o reprezintă jurnalistul, interpretat de Iulian Enache. Obiectivul său devine, pe parcurs, câştigarea coroanei de rege al audienţei, a primului loc în jurnalele de ştiri.

Dramaturgul Matei Vişniec, totodată jurnalist la Radio France International, cunoaşte din interior provocările actuale ale acestei meserii, felul în care jurnalismul senzaţionalist a ajuns să reprezinte esenţa mizeriei umane, aşa cum şobolanul este imaginea absolută a murdăriei. 

Alianţa cu şobolănimea – comunitate metaforă a comunismului –, văzută ca o salvare din mizeria ce ne îngroapă, este fatală pentru umanitate. 

Distribuție

Cronici

O fabulă filosofică, un text provocator, un spectacol-dezbatere care aduce în discuție formele de spălare pe creier inventate de om, „Șobolanul rege” vorbește despre delirul mediilor de informare, despre răul din noi și din societate. „Șobolanul rege” are la bază piesa „La Mémoire des Serpillères” de Matei Vișniec, pusă în scenă în limbaj clovnesc de către compania Cie Umbral din Franța. În limbaj actoricesc, montarea lui Radu Dinulescu la Teatrul de Stat Constanța este o premieră mondială. (realizator Andreea Știliuc - documentar „Șobolanul rege, în premieră mondială”)

Andreea Știliuc / TVR Iași

https://www.youtube.com/watch?v=EXSb650y_nc

Spectacolul ”Șobolanul rege” aduce în discuție toate aceste teme enunțate mai sus, a violenței și a manipulării mediatice în primul rând. E ca și cum am privi Apocalipsa în fiecare zi. Nu e ușor. Nimic nu e luminos în piesă, două clanuri rivale care se luptă, un lider proxenet, crud și criminal, un jurnalist (francez) care nu mai înțelege rostul meseriei sale și dorește să fie înmormântat la cimitirul din Săpânța, când va trece la cele veșnice, prostituate și femei soldat, un preot care sfințește până și armele de luptă pentru a-i face pe plac liderului suprem, profesorul orb neputincios, care cade sub loviturile înjurăturilor foștilor săi discipoli, toate aceste personaje au fost amalgamate într-o lume fantastică, dominată de șobolanii uriași care au misiunea să facă multă curățenie. Și, mai presus de toate, un public avid de știri morbide și de seriale inepte, care nu spun nimic, care nu lasă nicio amintire durabilă… („Steliana Bajdechi - Pe scurt despre…„Șobolanul rege”)

Steliana Bajdechi / Radio Constanța

http://www.radioconstanta.ro/2016/02/22/pe-scurt-despre-sobolanul-rege/

Alianţa cu şobolănimea – comunitate metaforă a comunismului –, văzută ca o salvare din mizeria ce ne îngroapă, este fatală pentru umanitate. Spaţiul „Ş” se lărgeşte în detrimentul spaţiului ocupat de oameni, mizeria concretă îngurgitată de şobolani este înlocuită de o şi mai mare mizerie, reprezentată de înşişi mâncătorii de rahat (la propriu şi la figurat) înmulţiţi necontrolat, iar jurnaliştii sunt reprezentaţi ca emisari ai comunismului şobolănesc care va înghiţi totul în cele din urmă, căci „şobolanii sunt ultima specie care va rămâne pe pământ”. Este avertismentul lui Matei Vişniec pentru Occidentul sedus de un ideal dovedit istoric a fi un eşec, o distopie. (Alina Vasiliu - Șobolanii printre noi. Cum m-a ajutat Umberto Eco să identific anteniştii din piesa lui Matei Vişniec)

Alina Vasiliu / Constanța noastră

https://constantanoastra.ro/sobolanii-printre-noi-cum-m-a-ajutat-umberto-eco-sa-identific-antenistii-din-piesa-lui-matei-visniec/