GAIȚELE

GAIȚELE
  • de Alexandru Kiriţescu
  • Regia artistică: Lucian Iancu
  • Scenografia: Lăcrămioara Dumitraşcu
  • Coregrafia: Raimonda Potlog
Premiera: 31 martie 2012
Durata: 3h, 2 pauze
AG

GAIŢELE - O piesă tristă, dar un spectacol la care se râde mult.
Montarea, care datează din 2012, este foarte apreciată de publicul constănțean.
Este una dintre cele mai valoroase comedii de moravuri din dramaturgia românească, în care autorul satirizează, cu un umor excepțional, lăcomia, cinismul și dezumanizarea burgheziei de la începutul secolului XX. Se râde mult la acest spectacol, dar spectatorii rămân și cu un gust amar. Peripeţiile amoroase din clanului Dudulenilor, replicile savuroase şi bârfele suculente scot în evidență, într-un mod paradoxal, destinele tragice ale unora dintre personaje.
Autorul „Gaiţelor” este Alexandru Kirițescu (1888 – 1961), dramaturgul interbelic care, în piesele şi în textele sale de revistă, a atacat problematica vieții sociale contemporane lui, iar în anii celui de-al Doilea Război Mondial a scris „Dictatorul”.
Publicul român a făcut cunoştinţă cu personajele celei mai importante scrieri ale sale, „Gaiţele”, prin intermediul filmului „Cuibul de viespi”, din 1987, în regia lui Horea Popescu.

Distribuție

Cronici

„Regizorul a mizat, în mod special, pe echipa de „juniori” a teatrului, iar aşteptările nu i-au fost înşelate. Dana Dumitrescu, în rolul... venerabilei „şefe” a clanului Dudulenilor, Aneta, s-a remarcat într-un rol complex şi ofertant, prin replicile spuse cu năduf, dublate de gesturi elocvente, reuşind cu dezinvoltură să focalizeze atenția publicului, la fel ca şi a personajelor aflate sub „puterea” sa. Ea este secondată de celelalte două „gaiţe”, Zoia, sora mai mică, de la Caracal, „unde s-a răsturnat carul cu proşti”, redată cu aplomb de Maria Lupu, care-i întoarce replicile gazdei casei şi de mai temperata tanti Lena, „colivăreasa” - cum îi spune Aneta, cu vise de rău augur, în interpretarea reuşită a Cristinei Oprean.” (Mirela Stîngă - „Gaițele și-au disputat scena și atenția publicului”)

Mirela Stîngă / Telegraf

https://www.telegrafonline.ro/pdf/8c37ccc3165d7dfabc73c5d41f2d2b89.pdf

„Producția a fost un adevărat succes, iar la final, constănţenii au aplaudat minute în şir fără oprire, căci actorii Teatrului de Stat îşi merită pe deplin recunoştinţa. Preţ de două ore, actorii au reuşit să ne ducă în cu totul altă poveste, într-o altă lume şi, fără să ne dăm seama, am trăit odată cu personajele, am simţit că facem parte din spectacolul de teatru.” Sabrina Ana Nedelciu, Cuget Liber Constanta (Sabrina Nedelcu - „Gaițele” au împânzit scena Teatrului de Stat)

Sabrina Nedelcu / Cuget liber

https://cugetliber.ro/stiri-cultura-educatie-gaitele-si-8221-au-impanzit-scena-teatrului-de-stat-127016

„Din jocul Danei Dumitrescu nu lipseşte privirea critică asupra personajului, acea dedublare care arată spectatorului că râsul lui e deplasat, că avem de-a face, de fapt, dincolo de umorul de situaţie şi de limbaj, cu o mamă care pune la cale şi asistă apoi, cu o curiozitate morbidă, la dezastrul căsniciei fiicei sale, la fel de rece cum priveşte, zi de zi, cortegiile funerare ce trec pe bulevard. Şi personajul Lanei Moscaliuc, Margareta, este demascat: nu fiinţa diafană şi bolnăvicioasă, neînţeleasă şi nefericită, victima întregii ei familii de mitocani, îndrăgostita înşelată, ci fiara care îşi alege prada, o prinde în cătuşele iubirii egoiste şi o duce în culcuşul ei cald din care nu-i mai dă drumul până ce nu o sufocă.” (Alina-Ioana Vasiliu - „O piesă tristă la care s-a râs mult. Totuşi, de ce „Gaiţele”?”)

Alina Vasiliu / Blog

http://alinavasiliu.ro/teatru/o-piesa-trista-la-care-s-a-ras-mult-totusi-de-ce-gaitele/